Vårt utgivningskoncept

SPiRA - ett koncept med känsla för både kvalitet, affär och service

Utgivningskonceptet SPiRA

Det krävs många komponenter för att skapa en välgjord och angelägen bok som dessutom ska få optimalt genomslag och nå så många läsare som det överhuvudtaget är möjligt.

Vårt utgivningskoncept SPiRA har vuxit fram ur  våra kollektiva erfarenheter av förläggeri, redaktionellt arbete, marknadsföring och försäljning. Det är ett organiskt koncept som utvecklas med tiden och nya insikter.

SPiRA omfattar allt från brainstorming och skrivprocess till lansering och försäljning. Även om det är samma grundläggande process för hela vår utgivning ser vi varje bok som unik. Därför anpassas ingredienserna i SPiRA till varje projekts särskilda förutsättningar.

Scrolla vidare för att läsa mer om de olika stegen i processen:

  1. Framställning
  2. Marknadsföring
  3. Försäljning
  4. Produkttyper

Framställning

Att läsa en bok ska vara en upplevelse.

När vi på Roos & Tegnér tar fram en ny bok är det självklart att vi har läsaren i fokus. Med full skärpa och hela tiden. Och våra krav på innehåll och formgivning är alltid lika höga –  självklart kräver vi lika mycket av oss själva som av våra författare.

Att ge ut en bok hos oss innebär att du som författare får fullt stöd. Från början till slut. Våra förläggare har lång, bred erfarenhet. De vet vad som krävs och ger dig allt stöd som behövs för att du ska nå ditt optimala ”författar-jag”!

För oss är varje ny bok unik. Detta trots, eller kanske tack vare, att vi redan har gjort så många böcker. Att göra en bok med Roos & Tegnér kan beskrivas så här:

Idéarbete och coachning

Förläggaren är ditt bollplank och stöd under hela skrivprocessen. Tillsammans mejslar ni fram bokens struktur, ton och stil. Du får feedback på din text så att innehållet anpassas efter bokens målgrupp och syfte.

Redigering

När du och förläggaren är nöjda och tycker att manus är komplett, får boken en redaktör. Texten granskas in i minsta detalj, både språkligt och innehållsmässigt. När redaktören är klar finns det ett slutmanus.

Formgivning

Nu skapas bokens personlighet. Den ska sticka ut, attrahera, men också ha ett uttryck som gifter sig med innehållet. Därför väljer vi alltid den formgivare som är bäst för just din bok. När layouten är klar och det närmar sig tryck, gör vi den sista, noggranna läsningen av korrekturet. Då kan vi fånga upp eventuella misstag och frågetecken.

Marknadsföring

Det krävs mer än ett bra innehåll för att få genomslag

Konkurrensen om kunderna är stenhård och det krävs ofta mer än ett bra innehåll för att få genomslag. Vi vill inte påstå att vi har en magisk formel som garanterar framgång, men vi har en väl utvecklad lanseringsprocess för att maximera förutsättningarna för varje bok. Och det är en process som vi fortsätter att utveckla med tiden för att tillvarata nya möjligheter.

Vi boostar dig och din bok genom

  • PR
  • NYHETSBREV
  • SOCIALA MEDIER
  • WEBBSIDOR

Traditionell PR och digitala marknadsföring

Vi jobbar kontinuerligt med att väcka intresse för vår nyutgivning, både genom direkt kontakt med bokhandelskedjor och nätbokhandeln, och genom PR och digitala marknadsföringsinsatser.

Vi producerar webbsidor för din bok och för dig som författare och sprider information om boken i sociala medier och genom digitala kampanjer.

Vi vet att du som författare vill veta en hel del om både vad som planeras för din bok och hur det sedan går. Före lansering får du en lanseringsplan, som vi sedan följer upp.

Marknadsföringsmotorn i SPIRA-konceptet – en unik plattform

Vi tror att transparens bidrar till ett bättre samarbete. Och vi vet att du som författare är nyfiken på hur försäljningen av boken går och hur bra spridning den får. Därför arbetar vi just nu hårt med att utveckla en digital plattform som ger oss möjlighet att effektivt marknadsföra våra böcker och följa deras utveckling. Tanken är att du som författare själv ska få tillgång till detta system. Vi vågar påstå att denna lösning, som utgör marknadsföringsmotorn i SPiRA, är unik i den svenska förlagsbranschen.

Försäljning

Att ge ut sin bok av en etablerad aktör i branschen öppnar dörrar

Bokhandeln och andra samarbeten

Vi säljer in din bok till både den fysiska bokhandeln och nätbokhandeln. Om din bok ska ges ut som e-bok eller ljudbok tillkommer ytterligare aktörer.

Vi har en kontinuerlig dialog med bokhandelns viktigaste aktörer för att de ska

  • skylta upp våra titlar på bästa möjliga sätt både i butik och på nätet
  • ta med dem i nyhetsbrev
  • ta med dem i kampanjer

Vi genomför även gemensamma kampanjer tillsammans med bokhandlarna, till exempel digital annonsering.

Vi samarbetar också ibland med andra aktörer, beroende på bokens ämne och målgrupp. Har du själv kontakter som är intresserade av ett samarbete kring boken hjälps vi åt att ta fram ett bra upplägg.

Produkttyper

Boken ska finnas där läsaren är

Det i särklass viktigaste i en bok är naturligtvis innehållet, men som förlag vill vi förstås att boken ska finnas där läsaren är, och alltid vara så lättillgänglig som möjligt. Därför ser vi till att våra böcker finns i de former som passar den aktuella boken bäst:

  • som fysisk bok
  • som e-bok eller ljudbok, både för nedladdning och streaming.

Utöver produkttypen finns det många parametrar som spelar in både för helhetsintrycket och tillgängligheten. Av den anledningen lägger vi för den tryckta boken mycket tid på att fundera på rätt format, bandtyp, papperskvalitet och annat som påverkar helhetsintrycket. När det kommer till ljudböcker är det på samma sätt viktigt att hitta den uppläsare som bäst passar den aktuella boken.

 

Foto Maria Ramdén - förlagschef Roos & Tegnér

Frågor? Kontakta Maria Ramdén

Förlagschef & Förläggare

Telefon: 040-674 75 58 Mail:
BÖCKER

Här ser du hela vårt sortiment

FÖRFATTARE

Här ser du alla våra författare

BRA ATT VETA INNAN DU SKICKAR IN

Det behövs inget färdigt manus