"Att skriva en bok är ett bra sätt att sticka ut i konkurrensen. Det har höjt min status som expert och ökat efterfrågan på mina tjänster."
David Stiernholm
Vårt utgivningskoncept
Att läsa en bok ska vara en upplevelse.
När vi på Roos & Tegnér tar fram en ny bok är det självklart att vi har läsaren i fokus. Med full skärpa och hela tiden. Och våra krav på innehåll och formgivning är alltid lika höga – självklart kräver vi lika mycket av oss själva som av våra författare.
Att ge ut en bok hos oss innebär att du som författare får fullt stöd. Från början till slut. Våra förläggare har lång, bred erfarenhet. De vet vad som krävs och ger dig allt stöd som behövs för att du ska nå ditt optimala ”författar-jag”!
För oss är varje ny bok unik. Detta trots, eller kanske tack vare, att vi redan har gjort så många böcker. Att göra en bok med Roos & Tegnér kan beskrivas så här:
Förläggaren är ditt bollplank och stöd under hela skrivprocessen. Tillsammans mejslar ni fram bokens struktur, ton och stil. Du får feedback på din text så att innehållet anpassas efter bokens målgrupp och syfte.
När du och förläggaren är nöjda och tycker att manus är komplett, får boken en redaktör. Texten granskas in i minsta detalj, både språkligt och innehållsmässigt. När redaktören är klar finns det ett slutmanus.
Nu skapas bokens personlighet. Den ska sticka ut, attrahera, men också ha ett uttryck som gifter sig med innehållet. Därför väljer vi alltid den formgivare som är bäst för just din bok. När layouten är klar och det närmar sig tryck, gör vi den sista, noggranna läsningen av korrekturet. Då kan vi fånga upp eventuella misstag och frågetecken.
Det krävs mer än ett bra innehåll för att få genomslag
Konkurrensen om kunderna är stenhård och det krävs ofta mer än ett bra innehåll för att få genomslag. Vi vill inte påstå att vi har en magisk formel som garanterar framgång, men vi har en väl utvecklad lanseringsprocess för att maximera förutsättningarna för varje bok. Och det är en process som vi fortsätter att utveckla med tiden för att tillvarata nya möjligheter.
Vi boostar dig och din bok genom
Vi jobbar kontinuerligt med att väcka intresse för vår nyutgivning, både genom direkt kontakt med bokhandelskedjor och nätbokhandeln, och genom PR och digitala marknadsföringsinsatser.
Vi producerar webbsidor för din bok och för dig som författare och sprider information om boken i sociala medier och genom digitala kampanjer.
Vi vet att du som författare vill veta en hel del om både vad som planeras för din bok och hur det sedan går. Före lansering får du en lanseringsplan, som vi sedan följer upp.
Vi tror att transparens bidrar till ett bättre samarbete. Och vi vet att du som författare är nyfiken på hur försäljningen av boken går och hur bra spridning den får. Därför arbetar vi just nu hårt med att utveckla en digital plattform som ger oss möjlighet att effektivt marknadsföra våra böcker och följa deras utveckling. Tanken är att du som författare själv ska få tillgång till detta system. Vi vågar påstå att denna lösning, som utgör marknadsföringsmotorn i SPiRA, är unik i den svenska förlagsbranschen.
Att ge ut sin bok av en etablerad aktör i branschen öppnar dörrar
Vi säljer in din bok till både den fysiska bokhandeln och nätbokhandeln. Om din bok ska ges ut som e-bok eller ljudbok tillkommer ytterligare aktörer.
Vi har en kontinuerlig dialog med bokhandelns viktigaste aktörer för att de ska
Vi genomför även gemensamma kampanjer tillsammans med bokhandlarna, till exempel digital annonsering.
Vi samarbetar också ibland med andra aktörer, beroende på bokens ämne och målgrupp. Har du själv kontakter som är intresserade av ett samarbete kring boken hjälps vi åt att ta fram ett bra upplägg.
Boken ska finnas där läsaren är
Det i särklass viktigaste i en bok är naturligtvis innehållet, men som förlag vill vi förstås att boken ska finnas där läsaren är, och alltid vara så lättillgänglig som möjligt. Därför ser vi till att våra böcker finns i de former som passar den aktuella boken bäst:
Utöver produkttypen finns det många parametrar som spelar in både för helhetsintrycket och tillgängligheten. Av den anledningen lägger vi för den tryckta boken mycket tid på att fundera på rätt format, bandtyp, papperskvalitet och annat som påverkar helhetsintrycket. När det kommer till ljudböcker är det på samma sätt viktigt att hitta den uppläsare som bäst passar den aktuella boken.
Förlagschef & Förläggare
Telefon: 040-674 75 58 Mail: maria@roostegner.se