Få ut det mesta av sociala medier i jobbet

bild digitalt smart

Ja, det går att utnyttja sociala medier för att göra karriär eller affärer. Och nej, det behöver inte ta särskilt mycket tid. Tänk bara efter före och var tydlig med vad du vill. Här får du två tips som kan hjälpa dig att lyckas.

Tips 1. Skapa en personlig strategi

Vilket är ditt mål? Vill du göra karriär, byta yrkesbana eller hitta nya kontakter för att göra fler affärer? Berätta det! När du är tydlig med vad du vill ökar dina chanser att lyckas.

Vilka vill du nå? Vilka eller vilken slags kontakter har du nytta av i ditt yrkesliv? Titta på vilka sociala medier de är aktiva i och var ni kan mötas naturligt. Har ni gemensamma intressen? På så sätt lär du dig hur du är relevant för just dem.

Vem är du online, hur är du i de olika kanalerna? På Facebook kan du vara mer lättsam än på LinkedIn, men ändå dela ungefär samma material. På Instagram kanske du vill skapa ett tema med en hashtag (#) som kan vara intressant för personer i din bransch. På Twitter vill du säkert nätverka med andra inom samma område. Se till att förstå tonen för varje kanal, välj kanaler med omsorg och satsa på kvalitetsinnehåll.

Tips 2: Var effektiv och genomtänkt

Bokmärk! Intressanta länkar, tweets eller bilder hittar man nästan alltid när man är lite stressad. Ha för vana att spara material som du kan dela med dig av senare.

Hitta dötiden. Alla har vi den där stunden då och då när det faktiskt lugnar ner sig. Titta då igenom det som du sparat – bestäm vad som är värt att dela. Eller dyk ner i ditt Twitterflöde och kolla av dagens heta ämnen.

Kategorisera mera! Genom att dela upp dina Facebookvänner i listor kan du enkelt bestämma vem som kan se vad. På Instagram kan du skicka bilder direkt till några av dem du följer och på Twitter kan du enkelt spara utvalda flöden som du kan kolla vid tillfälle. På Linkedin kan du sortera dina kontakter genom att tagga dem, men du kan inte rikta dina uppdateringar till bara vissa. Nämn istället någon eller några för dig viktiga personer i dina uppdateringar så att de ser och reagerar på det du skriver.

/ Tina Sayed Nestius

Tina Sayed Nestius är kommunikationskonsult med inriktning mot sociala medier.

Läs mer: ”Bli digitalt smart – sociala medier för företag.”

Foto: Bildarkiv

Chefens nycklar till ett lyckat avslut

avslut

Anna Svartbeck Lilja är författaren bakom boken Avslut. Chefens svåraste samtal.

– När man blir chef första gången tänker man kanske att man ska jobba med utveckling men ledarskap handlar också om avveckling och ibland även av medarbetare”, berättar Anna Svartbeck Lilja i en intervju med tidningen Chef.

Så, hur gör man egentligen som chef när man behöver berätta för någon om uppsägning, avsked eller omplacering?

Kortfattat kan Annas metod sammanfattas i följande punkter:

  1. Visa på allvaret i situationen från början. Gå rakt på sak.
  2. Håll dig till fakta. Hänvisa till det du vet.
  3. Var tydlig. Beskriv konkreta exempel och konsekvenserna av dem.
  4. Var bestämd och sätt gränser för medarbetarens beteende.
  5. Visa omsorg för medarbetaren.
  6. Lägg märke till reaktioner, både hos medarbetaren och hos dig själv.
  7. Lyssna på och ta in vad medarbetaren säger och frågar efter.
  8. Var ärlig och svara på det du vet, men prata inte mer än nödvändigt.
  9. Låt det finnas tid för medarbetaren att reagera och agera utifrån sina egna behov.
  10. Stå kvar, stå ut, håll i.
  11. Känner du dig trängd, arg, ledsen och rädd. Ta en paus.
  12. Dokumentera samtalet i punktform.
  13. Begär bekräftelse på vad som avhandlats under mötet samt vad nästa steg i avslutningsprocessen är.

Läs hela intervjun med Anna i Tidningen Chef»

Foto: Bildarkiv

Så bidrar mentorer till framgång

– Mentorskap är bortslösad tid om det inte hjälper verksamheten framåt!

Så säger Heléne Thomsson och Günther Hiltmann som har skrivit boken Det innovativa mentorskapet.

Att arvodera mentorerna är ett sätt att utveckla sitt mentorprogram, och försäkra sig om att mentorskapet genererar mer nytta.

– Då går det att ställa helt andra krav på mentorn, och det tycker jag att man ska göra. Dessutom kan många företag bli mycket bättre på att utvärdera resultaten i verksamhetstermer, säger Heléne.

Fem snabba tips för företag som vill dra nytta av mentorer:

  • Ta in oväntade mentorer, som till exempel yngre kvinnor med annan bakgrund eller personer från andra branscher.
  • Se till att mentorn är intresserad av ett aktivt mentorskap.
  • Arvodera mentorer – och med det följer möjligheten att ställa krav.
  • Uppmuntra den mentorerade till aktivitet. Det handlar inte om att bli ”passivt undervisad”.
  • Säkerställ att både mentor och den mentorerade delar verksamhetsledningens uppfattningar om vad mentorskapet i sin förlängning ska leda till.

I boken Det innovativa mentorskapet hittar du ännu fler tips!»

Krokarna i taket

MPS_Krokar_web

Idag var hela förlaget och käkade lunch på Malmö Opera Grill. Det är väl i sig inget konstigt med det. Men det fanns en detalj i den fantastiska lokalen som fick t.o.m mig att bli nostalgisk. I taket invid fönstren sitter nämligen öglekrokar. De sattes dit för 10 år sedan av en speciell anledning. Vi hade startat förlaget och precis kommit ut med vår första bok Min Plats i Skåne. Ungefär samtidigt hade Malmö Opera Grill också precis startat upp då under namnet Flygeln.

Vi ville ha ett vernissage på bilderna ur vår bok och hur det nu än var så gjorde vi ett samarbete med Flygeln. De fick visa upp sin nya lokal och vi fick visa våra bilder, allt för prominenta gäster.

När vi skulle hänga upp tavlorna stötte vi på ett problem. Byggnaden var K-märkt och vi fick absolut inte göra små hål var som helst. Expertis tillkallades och kom fram till att vi kunde sätta krokar just där de sitter idag. Och där sitter de alltså kvar. Och 10 år har gått sedan förlaget startades.

Ja jisses vad tiden går!

Foto: Roos & Tegnér

5 tips till dig som vill bli mentor

Att vara mentor kan vara både givande, lärorikt och utvecklande! Och du vet väl att du inte måste vara en ”klok gubbe” för att passa som mentor?

Heléne Thomsson, en av författarna till boken Det innovativa mentorskapet, tycker att företag har mycket att vinna på att ta in mentorer från oväntat håll.

– Mentorskap är bortslösad tid om det inte hjälper verksamheten framåt. Att ta in oväntade mentorer, till exempel yngre kvinnor med annan bakgrund eller personer från andra branscher, är ett modernt sätt att använda mentorskap. Likaså bör den verksamhet som nyttjar mentorer ställa krav på sina mentorer och utvärdera resultaten i verksamhetstermer, menar Heléne Thomsson.

Här är Helénes bästa tips för dig som funderar på att bli mentor:

  • Du måste inte vara en ”klok gubbe” för att passa som mentor.
  • Du behövs som bollplank/oberoende partner.
  • Du kan ta betalt, det kan vara en kompletterande karriär att vara mentor.
  • Du måste vara intresserad av att utveckla andras verksamhet
  • Se dig själv som processledare i en relation. Din roll är att styra mot mål och föra dialog, och i det arbetet kan alla metoder vara rätt.

Lycka till i ditt mentorskap!

Foto: Bildarkiv

Tidningen Chef boktipsar om Det innovativa mentorskapet

det_innovativa_mentorskapet

”Då ledarskapet allt mer handlar om att coacha finns det skäl att lära sig mer om mentorskap. När psykologen Thomsson och civilekonomen Hiltmann möts föds intressanta tankar om mentorskap som verktyg för affärsnytta och organisationsutveckling.”

Chefs litteraturexpert rekommenderar och kommenterar tre nyligen släppta ledarskapsböcker, däribland ”Det innovativa mentorskapet”. Läs mer här! »

Foto: Roos & Tegnér