Förändringsarbete – så undviker du fallgroparna

forandring

Carina Ekblom arbetar idag som konsult med inriktning på ledarutveckling och teamutveckling. Läs mer: ”Framgångsrika förändringar”:

Tryggheten i det som är, är en illusion. Detta är en sanning som de flesta verksamheter är högst medvetna om. Den stora viktiga kunden kan vara borta imorgon och den affärsmodell som fungerade igår kan snart vara obsolet. Och så vidare. Kontinuerlig utveckling och förändring är därför det enda svaret, men ett framgångsrikt förändringsarbete är ingen quick-fix och det finns många fallgropar. Om du kan undvika dem så är förutsättningarna goda för att ditt förändringsarbete ska bli den framgång som du önskar.

Vanlig fallgrop I
Bristen på en tydlig vision. Vad är det ni egentligen vill uppnå? När du verkligen reflekterar över dina varför kommer du att se nya perspektiv och du kommer att vara väl förberedd när du ska sälja in dina planer till andra. Att arbeta med en förändringsprocess på ett logiskt och mer ingenjörsmässigt sätt kan skapa en känsla av kontroll och trygghet, men det räcker inte. För att dina medarbetare ska släppa taget om det som varit måste de övertygas om framtiden, de måste se visionen.

Vanlig fallgrop II
Bristen på tydliga mål. En klassisk fallgrop! Men om visionen är fyren som lyser så är målen vägvisarna som leder dig dit. En verksamhet med otydliga mål eller inga mål alls är som att gå i mörker. Målen konkretiserar och gör verkligheten greppbar. Mål ger också en känsla av kontroll och något att förhålla sig till. Dessutom kan du genom att följa upp målen verkligen se att allt går åt rätt håll.

Vanlig fallgrop III
Bristen på uthållighet. Ett hållbart förändringsarbete tar tid. Det är lockande att tro att förändringen är genomförd när exempelvis den nya organisationen är klar och kommunicerad, men utan ett fortsatt arbete mot vision och mål faller allting lätt tillbaka till det som var. Uthållighet är en exakt avvägd mängd tid för att uppnå önskat resultat, varken mer eller mindre. Så, glöm aldrig dessa kloka ord från John M. Keynes: ”Den största svårigheten är inte att få folk att acceptera nya idéer, utan att få dem att överge de gamla.”

/ Carina Ekblom

Foto: Roos & Tegnér

Därför behöver svenska chefer byta ledarstil

 

rt_blogg_mkoden_940x420

Alla vet att motiverade medarbetare leder till bättre presterande företag. Samtidigt visar studier att motivationen bland svenska arbetstagare är låg. En Gallup-undersökning från 2012 pekar på att inte ens var femte anställd i Sverige känner sig engagerad på jobbet. Men varför?

Enligt Tommy Lundberg, författare till boken Motivationskoden beror det på att människors motivation grundar sig i känslan av helhet, delaktighet och meningsfullhet, medan chefer försöker motivera sina medarbetare med siffror, grafer och vinstmål.

  • Vårt sätt att leda och styra verksamheter är hopplöst föråldrat. Ingen går till jobbet för att öka aktievärdet, säger Tommy.

Med sin nya bok vill han inspirera svenska ledare till att gå från ”Management” till ”Humanagement”.

  • Management handlar om att chefen kontrollerar verksamheten. Med begreppet humanagement vill jag lansera den motsatta tanken: att låta medarbetarna kontrollera sitt arbete, och ge individerna större möjlighet att utnyttja sina unika egenskaper som kreativa varelser. Humanagement är att leda utifrån de mänskliga behov som ligger bakom vår inre motivation. Det lönar sig, säger Tommy

Här kan du läsa mer om boken Motivationskoden: Om modernt ledarskap och varför vi borde gå från Management till Humanagement

Glad när boken har kommit

Så här glad blev vår förläggare Anders när han packade upp det senaste tillskottet i vår utgivning!

Man tänkte att man skulle vänja sig. Ja, kanske till och med bli lite blaserad. På ett bokförlag är det ju en del av vardagen: manus går till tryck och några veckor senare kommer de allra första exemplaren av den nya boken till förlaget. Men det ÄR faktiskt näst intill olidligt spännande varenda gång vi packar upp paketet med rykande färska böcker direkt från tryckeriet.

Det är något nästan rituellt och lite magiskt i att insupa lukten och dra med handen över omslaget, att kolla hur inbindningen känns när boken öppnas, att se att den där nyansen på omslaget blev precis som vi hoppats, att lacken på titeln sitter exakt där den ska. Och att sedan få ringa till författaren och berätta att vår gemensamma bebis äntligen har kommit. Det är allt lite som julafton. Trots att det händer så gott som varje vecka.

Foto: Roos & Tegnér

Analoga produkten som äger!

”The Impact of a Book”

”The Impact of a Book” by Jorge Méndez Blake (www.mendezblake.com)

Det mesta är digitalt idag. Vi handlar på nätet, vi ”umgås” via sociala medier, vi lyssnar på musik och ser film digitalt.

Visst är det då skönt att det finns analoga produkter som fortfarande funkar och som faktiskt är en fröjd att både ha och använda. Jag tänker så klart på böcker. Det är klart att böcker också kan vara digitala (e-böcker) och att de fyller en viktig funktion men faktum är att just nu får vi hela tiden rapporter om att den fysiska boken ökar i försäljning. Ryktet om bokens död är alltså kraftigt  överdrivet.

För det är ju något speciellt med riktiga böcker. Man liksom bara gillar att hålla och titta i dem,  lukta på dem. Och läsa dem! Finns det egentligen något som kan skänka så mycket njutning och insikt för så lite pengar som en bok? (okej, förutom musik kan jag komma på en sak till som är helt gratis men det är ett helt annat ämne…).

Boken äger!

Foto: www.mendezblake.com

Gå inte på maggropskänslan!

mer-an-hjarna

Handen på hjärtat, hur ser det ut runt dig just nu? Sitter du med massor av uppgifter som ska vara klara imorgon, eller kanske rentav igår? Du är i så fall inte ensam, många av oss sitter i samma sits. Och förmodligen har du svårt att hitta tid för de mer strategiska frågorna, de som inte är lika bråttom.

En förklaring till det här är att vår hjärna premierar kortsiktigt och enkelt tänkande framför mer krävande och långsiktigt tänkande. Det är till och med så att enklare uppgifter framkallar kroppens egen motivationshöjande stimuli i form av lustkänslor. Lust vill vi ha mer av. Därför älskar vi att bocka av på listan.

Rationellt och mer avancerat tänkande – som att planera, analysera och reflektera – kräver inblandning av delar av hjärnan som slukar energi och därmed blir ansträngande. Denna typ av tänkande håller hjärnan tillbaka; den är programmerad att hjälpa oss att hushålla med energi och ser till att kroppen sänder ut obehagskänslor när det kommer till (sådant som den anser vara) onödig energiförbrukning. Obehag vill vi undvika.

På jobbet lockar dessa mekanismer oss att kolla nya mail och ta oss an operativa frågor hellre än att fullfölja en krävande arbetsuppgift – hur viktig den än är. En annan sida av det här myntet är att det finns ett stort glapp mellan verksamhetens strategiska mål och medarbetarnas dagliga prioriteringar. Alla chefer vet att de bör sätta av tid för att bryta ner och konkretisera de strategiska målen. Och följa upp. Och verkligen leda. Men, majoriteten upplever att de inte har tid för detta!

Att jobba med strategiskt arbete måste ses som en prioriterad arbetsuppgift. Då gäller det att planera för detta. Det gäller också att veta hur man ska göra rent konkret när man ska jobba med mer ansträngande uppgifter. Nyckeln ligger i att tänka efter före och göra en sak i taget. Om vi på förhand skrivit ner vad vi ska använda vår hjärnkraft till ökar vår effektivitet tiofalt! Och när vi behöver hjärnan till krävande tankearbete bör vi minimera alla distraktioner. Vi blir smartast då.

/Anna Zetterberg

Anna Zetterberg arbetar sedan 15 år som effektivitetskonsult. Läs mer: ”Mer än hjärna! Jobba smart och må bra”. Foto: Bildarkiv.

 

”Gammaldags mentorskap hämmar företagens utveckling”

det_innovativa_mentorskapet_forfattare

Heléne Thomsson är en av författarna bakom boken ”Det innovativa mentorskapet”, och hon menar att det är på tiden att utmana den förlegade bilden av vad en mentor är.

– Den traditionella synen på mentorskap hämmar utvecklingen i många verksamheter idag. Visst har många företag mentorskapsprogram, men det finns stora utvecklingsmöjligheter, säger Heléne Thomsson.

Den traditionella bilden av mentorn som en ”klok gubbe” och att mentorskap är något som ska vara gratis får negativa konsekvenser för alla parter.

– Modernt mentorskap handlar inte om att någon ska berätta om sig själv på sin fritid, eller att någon ska bli passivt upplärd. Mentorskap måste vara mer aktivt än så. Och visst kan man som mentor ta betalt. Det kan till och med vara en kompletterande karriär, menar Heléne Thomsson.

Här kan du läsa mer om boken ”Det innovativa mentorskapet”»

Vägen till drömjobbet

dromjobb
Viktoria är styrelsearbetare och konsult inom strategi och företagsutveckling, och Sofia har under många år analyserat människors arbetslivsvärderingar och framtidens arbetsmarknad. Tillsammans är de aktuella med boken ”Från jobbdröm till drömjobb – Dags att ta steget?”:

Handen på hjärtat, jobbar du med det du innerst inne vill? Eller drömmer du om något helt annat? I så fall är du inte ensam. Endast 9 % av svenskarna anser att de har sitt drömjobb och inte mer än 16 % känner sig engagerade i sina arbeten.

Men varför är det så få som tar steget? Varför låter vi tiden gå medan vi väntar på det där gyllene tillfället – som kanske aldrig infinner sig? Vi har identifierat fyra mycket vanliga anledningar:

  1. Dina tillgångar blir din förbannelse. Det är lätt att fastna där vi är idag om vi vet att vi presterar och får bekräftelse.
  2. Du kommer inte undan vad mamma sa. Det är svårt att bryta sig loss från värderingar och rädslor som vi har med oss sedan barnsben.
  3. Du tar på dig skyddsdräkten. Om vi tror att vi är begåvade eller duktiga inom ett område krävs en hel del för att våga utmana den självbilden.
  4. Du fastnar vid sargen. Många tänker att de inte har råd eller tid – men ofta är det inte omöjligt. Det handlar snarare om en tvekan inför att få en mindre stabil ekonomi eller en krångligare vardag än den vi har idag.

Om vi inte tar tag i det som hindrar oss är risken stor att vi fastnar i ett icke-beslut och till sist står där som nyblivna pensionärer och konstaterar att det är för sent.

I vår bok ger vi dig en guide som hjälper dig att fatta ett aktivt beslut: ska din jobbdröm förverkligas eller begravas? Men redan här delar vi gärna med oss av några goda råd från personer som har tagit steget:

  • ”Börja smått. Om du inte vågar ta det stora steget – ta det i små steg.” (Peter Myhrström, ledarutvecklare som var förblindad av tanken på att starta eget)
  • ”Prata med någon om drömmen! Att sitta ensam och fundera, då kör man fast.” (Ulrika Rehn, jurist som bröt upp och blev lärare)
  • ”När man jobbar med sin dröm, sin passion, sitt stora intresse, så ger det en helt annan mening till vardagen.” (Erica Landin, aktieanalytiker som blev vinskribent)

/ Viktoria Höglund & Sofia Rasmussen

 Foto: Bildarkiv

 

Den vanligaste konflikten i företagsvärlden

tuppfaktning

Christina Varenius, Joakim Harping och Ulrika Sandborg har alla ett förflutet inom sälj och marknad och har själva upplevt problemen med brist på samarbete. Läs mer: ”Marknad vs Sälj: Uppgörelsen”:

Marknad och sälj, de hör ihop. Eller hur. Men varför hör man då säljare beklaga sig över att marknadsfolket inte har någon koll på verkligheten, att de inte förstår sig på affärer? Och varför tycker marknadsförare att säljavdelning struntar i långsiktigt varumärkesbyggande och bara springer på snabba affärer? Sanningen är att marknad och sälj är som katt och hund, och att oförmågan att samarbeta drabbar verksamhetens intäkter.

De flesta kan nog känna igen sig i detta – men varför är det så här och vad kan man göra åt det? En anledning är personligheterna. Säljare och marknadsförare är ofta två helt olika typer; kön, utbildning och syn på hur arbetet ska utföras skiljer sig. Säljare är normalt män, utan akademisk examen. De är duktiga retoriker och individualister. Det är betydligt fler kvinnor på marknadssidan, högutbildade i det område de arbetar inom, teoretiker och vana att arbeta i team. Här finns alltså utrymme för kulturförbistring!

En andra anledning är språket. Även om marknadsförare och säljare använder samma ord så har de ofta olika betydelse. Säljarna pratar nämligen ”säljiska” och marknadsförarna ”marknadska”. Några exempel: För säljavdelningen så betyder budget intäktsbudget, för marknadsavdelningen betyder det kostnadsbudget. För marknadsavdelningen är kundstrategi vilken typ av kunder man ska arbeta med, medan det för säljarna handlar om hur olika kunder ska bearbetas. Det låter oskyldigt, men det finns stora utrymmen för missförstånd när man inte talar samma språk.

En tredje anledning är lönen. Säljarna får ofta provision baserat på hur mycket de säljer, medan personalen på marknadsavdelningen har månadslön oavsett hur det går för aktiviteter som man planerat och genomfört. Har man provision är viljan att jobba långsiktigt kanske inte lika hög, räkningar och amorteringar ska betalas nu och inte om ett år.

Att det ser ut så här på många företag är en ledningsfråga och den enda vägen framåt är att skapa förutsättningar för sälj och marknad att arbeta ihop – på riktigt!

Hur ser det ut hos er?

/Christina Varenius, Joakim Harping & Ulrika Sandborg

 Foto: Bildarkiv

Nu blommar det!

Jenny Strandh, i din bok ”Everyday Flowers”, gör du blomsterdekorationer med en blandning av snittblommor och grönt från trädgården och naturen. Har du några tips på vad man kan hitta på nu, innan det börjar grönska på riktigt?

Passa på att njuta riktigt ordentligt av det som faktiskt trotsat kylan och som blommar redan. Plocka in snödroppar och vintergäck och sätt i småvaser. Flera små vaser tillsammans blir en fin dekoration, och det behövs inte så många blommor.

Och om man är sugen på ett lite större vårigt arrangemang?

Det går att hitta mycket i trädgården året om! Nu på våren är det perfekt att plocka in kvistar av till exempel äpple eller körsbär, som slår ut fint i rumsvärmen. Tänk på att ge dem en rejäl snittyta och helst varmt vatten. Det är vackert att blanda grenarna med tulpaner, som ju egentligen föredrar kallt vatten. Antingen får man då kompromissa lite och sätta hela buketten i ljummet vatten, eller kan man göra som jag tipsar om i boken, att tulpanerna får eget vatten i små rör.

Nu behöver vi bara ge oss till tåls några veckor innan naturen står i full blom – och glöm inte att våren handlar mycket just om att vänta och längta.

Arbetsglädje och personlig drivkraft

rt_blogg_ledareindividgrupp_940x420

För att öka motivation och resultat behöver ledare verktyg och kunskap som främjar samarbetet och arbetsglädjen. Det menar Ulrika Schelwander författare till boken Ledaren, individen, gruppen: Så skapar du effektiva team.

Boken tar med läsaren på en resa som börjar i det personliga ledarskapet och slutar i hur man skapar effektiva team och förbättrar sitt ledarskap. Utifrån ett coachande förhållningssätt får läsaren handledning och verktyg, tips och idéer under resans gång.

– Processen börjar i det personliga ledarskapet. Du behöver insikt om dig själv som individ och ledare för att skapa effektiva team. Men du behöver också kunskap om hur människor och grupper fungerar. Allt hänger ihop, säger Ulrika.

Nyfiken? Här kan du läsa mer.